okx |استراتيجية تداول بدون حجز سيولةبTigger order “جربها”

 okx| استراتيجيةتداول بدون حجز سيولة ب Tigger order “جربها “

في مقالات سابقة شرحنا طريقة التسجيل في منصة okx والحصول علي 500$ مجانا واليوم سنشرح طريقه التداول علي المنصة.

 

ما هو ال Demo Trading في منصة OKX ؟

هذه الخاصية معناها ان التداول الوهمى تعطيك مبلغ وهمى لكى تتعلم وتجرب التداول به داخل منصة OKX نفتح منصة OKX ثم قم بالضغط على كلمة Demo Trading كما بالصورة التالية:

 

منصة okx | استراتيجية التداول بدون حجز سيولة ب Tigger order "جربها الآن"

 

تصبح قادر على التداول داخل منصة OKX بشكل مجاني لكي تجرب الصفقات والتحليل قبل ان تضع اموال حقيقية.
ولكى تضيف Demo Trading تقوم يالضغط على More من قائمة الرموز المختصرة تظهر لك وجهه تقوم الضغط على Edit الموجودة اعلى الشاشة على اليمين وبعد ذلك تظهر لك وجهه بها عدة رموز تختار منها Demo Trading ولكى تنضاف هذه الخاصية اضغط على علامة الموجب الموجودة اعلاها وبعد ذلك اضغط على Done للرجوع.

وبعد اضافة الاختصار قم بالضغط عليها وستقوم بنقلك الى الحساب التجريبى .
ولكى تصل الى الحساب الاصلى اضغط على Real market الموجودة اعلى الشاشة كما بالصورة التالية:

 

منصة okx | استراتيجية التداول بدون حجز سيولة ب Tigger order "جربها الآن"

 

كيف تبدأ التداول فى منصة OKX ؟

قم بالضغط على Trade الموجودة فى اسفل الشاشة وبعد الضغط عليها تقوم بنقلك الى وجهة التداول . ويوجد اعلى الشاشة اسم العملة و الزوج يعنى اذا اردت ان تختار العملة اللى تريدها اضغط عليها تظهر لك عدة عملات  قم باختيار العملة اللى تريدها كما بالصورة التالية:

 

منصة okx | استراتيجية التداول بدون حجز سيولة ب Tigger order "جربها الآن"

 

 

اما اللى على اليمين هو Order Book هى طلبات البيع و الشراء اللى بالاحمر هى طلبات البيع و اللى بالاخضر هى طلبات الشراء.اما السعر اللى بالمنتصف هو السعر الحالى للعملة.

منصة okx | استراتيجية التداول بدون حجز سيولة ب Tigger order "جربها الآن"
منصة okx | استراتيجية التداول بدون حجز سيولة ب Tigger order “جربها الآن”

 

كيف اقوم بعمليات البيع والشراء؟

-الشراء:
انا الان اريد ان اشترى عملة OKB وهذه العملة لمنصة OKX . فى البداية نضغط على Buy الموجودة اعلى الشاشة .ويوجد ايضا طرق كثيرة للشراء . نضغط على هذا المربع كما فى الصىورة التالية:

 

منصة okx | استراتيجية التداول بدون حجز سيولة ب Tigger order "جربها الآن"

 

 

تظهر لنا قائمة للطرق من هذه الطرق ( Stop Order  Limit Order Market order ) وسنشرح كيفية الشراء و البيع بكل طريقة منهم.

 

ما الفرق بين ( Stop Order- Limit Order Market order ) في منصة OKX ؟

 Limit Order:

طريقة الشراء باستخدام Limit Order :
فى البداية تقوم بالضغط على هذا المربع وتقوم بتحديدها كما يالصورة التالية:

منصة okx | استراتيجية التداول بدون حجز سيولة ب Tigger order "جربها الآن"

 

وهذه الكلمة معناها طلب محدود هو ان تقوم بطلب معلق بالسعر اللى تريده او تختاره انت . وعلى سبيل المثال عملة مثلا سعرها الحالى 19 دولار وانا اريد ان اقوم بشرائها بسعر18 اولا اضغط على خانة Price و اكتب فيها 18 .

 

ثم اضغط على Amount تكتب فيها الكمية اللى تريدها وبعد ذلك تلاقى ان المبلغ اصبح موجود تلقائى فى خانة Total واذا اردت ان لا تشترى بالكمية و اردت ان تشترى بالمبلغ تقوم بالضغط على خانة Total وتكتب المبلغ مباشرة وسترى ان الكمية اصبحت موجودة فى خانة Amount بشكل تلقائى .

 

اما اللى اسفل Total اللى هو Avail وهى كمية USDT اللى فى محفظتك . اما اللى اسفلها اللى هى Max Buy يعنى اكبر كمية ممكن ان تقوم بشرائها على حسب المبلغ الموجود فى محفظتك .

 

وبعد ان تنتهى من هذا اضغط على Buy تظهر لك بعد المعلومات اضغط على Confirm بعد ذلك تلاحظ انه قام بفتح طلب معلق بالاسفل .

واذا اردت ان تعدل الكمية اضغط على العلامة الموجودة على اليمين وبعد التعديل اضغط على Confirm . ووذا اردت ان تلغى الطلب اضغط على Cancel وسيلغى الطلب .

طريقة البيع باستخدام Limit Order :

تقوم بفعل نفس الاشياء اللى فعلتها فى الشراء ولكن فى الشراء تقوم بالضغط على Sell وبعد ذلك اكتب الكمية ثم اضغط على Confirm وسيفتح لك طلب بيع مع المنصة.

 

Market Order :

طريقة الشراء باستخدام Market Order :
فى البداية نضغط على هذه الخانة ونقوم باختار Market Order:

منصة okx | استراتيجية التداول بدون حجز سيولة ب Tigger order "جربها الآن"

 

 

فكرة عمل Market Order انها تقوم بالشراء مباشرة . اما Limit Order تفتح لك طلب معلق عند السعر اللى تريده وعندما يصل سعر العملة الى السعر اللى حددته تقوم بالشراء.

 

اما ال Market Order لا فبمجرد ما انك تحدد الكمية او المبلغ اللى تريد ن تشترى به اضغط على Buy تقوم بالشراء لك مباشرة.انها ستقوم بالشراء لك من اقرب طلب موجود.

ويوجد شىء اخر ان عمولته اكبر من ال Limit .
وبعد ان تحدد الكمية اللى تريدها اضغط على Buy ثم Confirm  وكما ترى انه لم يفتح لك طلب لان الشراء تم بالفعل. واذا رجعت الى محفظتك سترى ان العملة اللى اشتريتها اصبحت موجودة داخل المحفظه.

 

كيف اعرف طلبات البيع و الشراء اللى قمت بها في منصة okx ؟

لديك اختياران اما عن طريق :

الضغط على الثلاث خطوط ثم على Trade activities وبعد ذلك اضغط على Orders سيحولك الى قائمة:

منصة okx | استراتيجية التداول بدون حجز سيولة ب Tigger order "جربها الآن"

او عن طريق الضغط مباشرة على كلمة All سيفتحلك القائمة مباشرة

 

منصة okx | استراتيجية التداول بدون حجز سيولة ب Tigger order "جربها الآن"

وكما ترى انه كتبلك فوق Open Orders يعنى الطلبات المفتوحة مازالت فعالة اما اللى بجوارها اللى هى Open history اللى هى تاريخ البيع و الشراء اللى قمت بها وسيظهرلك كافة التفاصيل اللى قمت بها انت.

 

منصة okx | استراتيجية التداول بدون حجز سيولة ب Tigger order "جربها الآن"

 

Stop Order ( OCO )

 

طريقة الشراء باستخدام Stop Order :
فى البداية نضغط على هذا المربع و نقوم باختيار Stop Order ثم تضغط على هذه الخانة يظهر لنا اختياران هما Conditional و OCO وساشرح كال واحدة منهما :

 

منصة okx | استراتيجية التداول بدون حجز سيولة ب Tigger order "جربها الآن"

 

الفرق بين امر conditional و امر OCO في  منصة okx ؟

Conditional :
ال Stop Order بشكل عام هو تداول  شرطى اعنى كما شرحنا Limit Order  مسبقا انه انت راح تجد خانتان اللى هما الكمية و السعر و بعد الضغط على Buy راح يفتحلك طلب معلق مع المنصة . اما هنا فى Stop Order راح تجد ثلاث خانات او اكثر اللى هما
( Tigger Price – Order Price – Amount ).

 

OCO :

 

عرفنا فى Conditional انه انت اما ان تشترى من فوق السعر او تشترى من اسفل السعر . اما OCO راح يحسرلك بين طلبان بيع او طلبان شراء . وهنا ايضا من الممكن ان تسوى طلبان فى طلب واحد يعنى انت راح تحسر السعر بطلب اعلى من السعر و طلب اقل من السعر فى طلب واحد . ففكرة OCO انه يجعل السعر غير قادر انه يهرب منك . اعنى اذا نزل السعر سوف يكون لك طلب معلق فى الداخل . و اذا ما نزل راح ينفذ الطلب اللى فوق .
هل راح ينفذ الطلبان ؟ الاجابة هى لا سىف ينفذ واحد و يلغى الثانى تلقائى. اعنى اذا السعر مش نزل وصعد  راح ينفذ الطلب اللى فوق ويلغى الثانى تلقائى و العكس صحيح.

 

Tigger Price :


هو السعر المستهدف وهو ايضا الشرط اللى تمتلكه. اعنى اذا اعتبرنا ان السعر الحالى للبتكوين هو40000 وانا اريد ان اشتر ب 35000 وهكذا انت سويت شرطك.
ولكن هو يقولك اذا وصل السعر الى 38500 انا اعمل ايه؟
لذالك انت راح تكتبله فى خانة Order Price اذا وصل السعر الى 38000 نزلى طلب عند 38550 .
اذا الخانة الاولى هى شرطك اما الخانة الثانية هى طلبك . وبعد ملاء الخانتان الاولى و الثانية فهذا معناه ان اذا وصل السعر الى 38500 راح يقوملك طلب شراء عند 38550 .
و بعد ذلك حدد الكمية اللى تريدها فى خانة Amount . وبعدها اضغط على Buy ثم Confirm بعدها راح يفتحلك طلب شراء.

واذا اردت ان تشترى مباشرة من غير ان يفتحلك طلب عند وصول العملة عند 38550 قم بالضغط على Market ثم اكتب 38550 وراح يشتريلك مباشرة عند وصول سعر العملة الى هذا السعر. وهذه العملية تنطيق على البيع ايضا.

ويبقى هذا  هوالاوردر المفضل لدى لانه يتمتع بنفس خصائص ال stop order لكن يتفوق عليه بأنه لا يجمد اى من العملة أو الدولار يعنى مثلا لو حاولت تنفيذ اوردر بيع من العملة وطبقت هذا الاوردر سوف تلاحظ ظهور رساله order received لكن لم تنقص القطع أمامك.

 

وكذلك الشراء سوف يعلق شراء على السعر المطلوب لدون تجميد جزء من الدولار وذلك يتيح لاصحاب الصغيرة فتح عدد أكبر من الصفقات..

 

لو كنت محترف يمكنك بالفعل اتقان استخدام هذا الأوردر عل okx.. فلو مثلا هدفك التداول عل عملتين لكل منهم اهداف مختلفه وحركة مختلفه عل الشارت لو عملة حركتها سريعه أو عل وشك التحضير الانفجار يمكنك بكل بساطه تعليق اوردر بيع لها عل السعر المناسب في نفس الوقت شراء عمله أخرى بقيمة الدولار أو (حسب ما تريد) في نفس الوقت فتنفرج عل السيولة من العمله الاولى ومباشرة يتم الشراء من العملة الثانيه وهكذا يمكنك تطبيق هذه الاستراتيجية والاستفادة من تعليق الاوردرات قبل الإفراج عن السيولة بترتيب حركة العملات عل الشارت..

ما هى فوائد Stop Order وكيف افرق بينها و بين ال Limit Order في منصة okx ؟

1 – انك فى Stop Order تقدر تجمع بين ال Market وال Limit Order يعنى انت ممكن ان تضع السعر بال Limit Order والشراء بال Market فحنا بهذه الطريقة نكون جمعنا بينهما . اعنى انه بال Limit Order العادى ممكن يشترى و ممكن لا . اما بال Market راح يشترى مباشرة. اما هنا لا راح يفتحلك طلب معلق بالتوصل الى العملة راح ييريلك مباشرة.

 

2 – انك تقدر ان تترك طلب معلق باعلى من السعر الحالى. اعنى انت بال Limit Order انت تقدر تشترى بالسعر الحالى . اما هنا بال Stop Order لا انت تقدر تعلق طلب سواء اعلى او ادنى من السعر الحالى .

 

مثال للتداول في منصة okx

اذا افترضنا ان السعر الحالى للعملة هو 42000 وانا عايز اشترى:
فى البداية نكتب فى اول خانتان سعران اقل من السعر الحالى . اما الخانتان فنكتب سعران اكبر من السعر الحالى .
فمثلا اكتب في اول خانة 38500 وثانى خانة 38550 .
وثالث خانة اكتب فيها 45350 ورابع خانة اكتب 45400 .
ثم اكتب الكمية اللى اريدها . ولكن قبل ان اشترى اريد ان اعرفك على شىء مهم :

اذا اردت ان تشترى يجب ان تجعل السعر الادنى من السعر الحالى فى الخانتان الاولى و الثانية ( TP ) و السعر الاعلى من السعر الحالى فى اخر خانتان ( SL ) وفى البيع العكس .
وبعد ذلك نضغط على Buy ثم Confirm راح يفتحلك طلب واذا ضغط عليه راح يكون شملك طلبان فى طلب واحد. يعنى راح يجليك مستغنى عن الطلبات الاولى اللى سوتها وممكن تلغيها .

 

وبهذا نكون قد انتهينا من شرح استراتيجية التداول بدون حجز سيولة ب Tigger order “جربها الآن” نلقاكم في مقالات جديدة..

5/5 - (1 صوت واحد)
cropped Picsart 24 05 12 02 51 57 572 كريبتوZ

أوه مرحبا 👋
من الجيد مقابلتك.

قم بالتسجيل لتلقي اشعار بأحدث المقالات

نحن لا نرسل البريد العشوائي! اقرأ سياسة الخصوصية الخاصة بنا لمزيد من المعلومات.

أضف تعليق